Denne artikel handler om, hvordan du kommer foran dine konkurrenter ved at kende dine kunder. Det er vigtigt at vide, hvad de vil have, hvad de er interesserede i, og hvordan du kan hjælpe dem. Kun på denne måde kan du forstå dem, og ud fra dette kan du altså skræddersy dine løsninger, produkter, tjenester og tilbud helt målrettet netop dem. Det er også vigtigt at kende dine kunder, hvis du ønsker at komme foran og vinde over dine konkurrenter. Du skal forstå deres behov og ønsker – og du skal helst forstå dem bedre end dine konkurrenter. Dette vil give dig mulighed for at skabe et produkt, der vil tilfredsstille dem og gøre dem glade i en sådan grad, at de vælger dig over mulige konkurrenter. En KYC platform er et redskab, du kan benytte til dette. Her kan du blive langt klogere på din kunde, og den smarte platforme har mange funktioner. Det kan virke uoverskueligt i starten, men frygt ej, med sådan et værktøj er du stærkt stillet mod dine konkurrenter.

Kendskab til dine kunder er nøglen til succes i erhvervslivet

Jo mere vi ved om vores kunder, jo mere har du mulighed for at skræddersy produkter og tjenester til deres behov. Der er mange måder at forstå dine kunder på. Du kan lave undersøgelser, interviews eller fokusgrupper. Men den mest effektive måde er ved at observere dem i den virkelige verden. Hvis du for eksempel har en webshop, der sælger tøj, kan du indsamle data omkring dine besøgende. Hvad er deres køn, alder, geografi osv. Alt dette kan du bruge til din fordel, så du bedre kan målrette dine annonceringer mod din største målgruppe. Og dette øger dine chancer markant for salg.

Opsøg dem personligt

Du kan også gå helt anderledes frem og opsøge dem i fysisk person. Det første skridt i at opnå kundekendskab er ved at forstå, hvem de er, og hvad de ønsker, eller hvilke mangler de har – altså hvad de har brug for. For at gøre dette skal du stille dem spørgsmål, gennemføre undersøgelser eller endda tale med dem personligt. Når du forstår, hvad de ønsker/har brug for, bør du beslutte, om det ville være en fordel for din virksomhed, hvis du tilbød dem netop dette. Hvis svaret er ja, så er der flere måder, du kan gøre dette på, såsom at komme med et nyt produkt eller en tjeneste eller ændre et eksisterende produkt og forbedre det i en sådan grad, at det i højere grad møder kundens behov.

Få hjælp af systemer og firmaer

Det er en stor opgave i sig selv at indsamle kundedata. Det er enormt tidskrævende, og du bør ansætte en, der kan varetage denne opgave alene, så de kan bruge tid på at lave analyser og derfra vide, i hvilken retning du bør gå. På denne her side kan du klikke ind og læse meget mere om, hvordan du får hjælp til alt dette. Du kommer til et professionelt firma, der har helt styr på, hvordan de skal gribe opgaven an for dig.